Rólunk

Számunkra a specialty kávé egy eszme és egy szenvedély, mely szigorú odafigyelést kíván még a legapróbb részletek terén is, hiszen a minőség csak így maradhat állandó. Pörkölőnkben nem szokványos területekről, régiókból érkező különleges, komplex ízvilágú kávékkal dolgozunk, melyből akár otthonra, akár kávézójába is szívesen szállítunk.

Csapatunk legkiemelkedőbb tulajdonsága a különféleség: hárman háromféleképpen találkoztunk a kávéval, egészen más és más oldaláról ismerve meg, később pedig időt és energiát nem sajnálva teljesen elmerültünk benne. Közös tulajdonságunk a maximalizmus, amellyel mindannyian munkánkra tekintünk. A szakma mélysége, precizitása és folyamatos megújulása sarkalatos pontok mindannyiunk számára.

Saját utunk világított rá arra azonban, hogy nemcsak az a fontos, hogy a szakma elismerését elnyerjük, hanem az is, hogy úgy dolgozzunk, hogy végül kávéinkat otthoni körülmények között is élmény legyen fogyasztani. Célunk a konzisztens minőség biztosítása a szezonális megújulás mellett.  Közös munkánk kapcsán pedig missziónk, hogy az ne érjen véget a megrendelés leadásával, hanem egy közös fejlődés, tanulás induljon útnak.

Körmendi Gábor – a pörkölő

Igazából mindig is tudtam, hogy szeretnék egy saját vállalkozást, de konkrétan a kávé teljesen véletlenül jött. Egy kávéforgalmazó cégnél kezdtem el először dolgozni, ahol lehetőségem nyílt egy új márka behozatalára – gyakorlatilag innen indult minden. Bár itt sokkal inkább a márkaképviselet, mint a tudományos elmélyedés jellemezte a munkámat.

Persze, aztán kölcsönkaptam egy otthoni asztali kávépörkölőt, ami teljesen új dimenziókat nyitott meg. Elkezdtem kis tételben zöldkávét beszerezni, és a különböző tételek más-más ízvilága teljesen lenyűgözött. Nem is igen értettem hirtelen: hogyhogy nem mindenki ilyen kávét iszik!? Először az ismerősökkel, barátokkal és a családdal osztottam meg az élményt, ám a sok pozitív visszajelzés eldöntötte, hogy valóban érdemes ezzel mélyebben is foglalkoznom.

Hamarosan azonban a kezdeti nagy lelkesedés kétségbeeséssé vált: a kis pörkölő ugyanis teljesen szabályozhatatlan volt, így szinte minden egyes tétel más lett. Ez a kudarc indított el azon a tanulási úton, amiből mára úgy gondolom, hogy nincs menekvés: a törekvés, hogy minél tökéletesebben értsem, hogyan reagál a legkisebb változásokra is a kávé, ez a rendkívül érzékeny anyag.

A tanulás pedig hosszú volt. Mindenképp kellő időt szerettem volna szánni rá, hogy a lehető legtapasztaltabban induljak neki a saját pörkölőm megnyitásának: hazai konzultációkon, fórumokon vettem részt, majd 2017-ben Dániába utaztam, ahol végül a legtöbbet tanulhattam, nemcsak a pörkölésről. Rengeteg kísérlet, tanulás és kompromisszum vezetett oda, ahol ma tartunk.

Pörkölés közben számomra a leghangsúlyosabb a kávé édessége, ezért jellemzően inkább natural tételekkel szeretek dolgozni. Presszóban is a testes, szirupos, édes ízeket kedvelem, ezáltal azzal tudok azonosulni, és ezt az élményt szeretném másoknak nyújtani.

Mégis, úgy gondolom, hogy a pörkölő, mint cég élete egészen más tényezőtől függ a leginkább.

A legfontosabb szerintem a megfelelő csapat összeállítása. Mint minden vállalkozás, mi is úgy tudunk igazán sikeresen működni, hogyha a benne dolgozó alkalmazottak (és ebbe magamat is belesorolom) igazán azonosulni tudnak a szellemiséggel, és igazából nem is munkaként tekintenek rá, hanem sokkal inkább hobbiként, szenvedélyként.

Hernyák Gábor – értékesítés, minőségellenőrzés

Úgy gondolom, hogy mindannyian képesek vagyunk teljes lelkülettel elköteleződni – csak szükségünk van a megfelelő szikrára. Az én esetemben ez a barista oktatóm volt, akinek lelkesedése annyira magával ragadott, hogy egészen behúzott engem is. Szép lassan pedig megértettem, mennyi munka is van egy jó csésze kávé mögött.

Ennél is meghatározóbb volt azonban, mikor dolgozni kezdtem a kávéval. Egy négycsillagos szállodában találkoztam először a specialty kávéval, és, őszinte leszek, az őrlőben lévő kávé egyáltalán nem ízlett, amit jeleztem is a pörkölőmesternek. Kiderült azonban, hogy csak nem jól értettem a kávét. A pörkölőmester készített nekem egy etióp filtert, amihez – számomra akkor még furcsamód – nem tett semmit, a kávénak mégis olyan ízei és aromái voltak, ami teljesen szokatlan, de nagyon addiktív élményt nyújtottak. Innentől kezdve folyamatosan arra törekszem, hogy izgalmasabbnál izgalmasabb kávék segítségével mindenkinek megmutathassam, mit is jelent a specialty kávé.

Sok tanulást, gyakorlatot és inspirálódást követően végül úgy döntöttem, én is kipróbálom magam egy versenyen ebben a kategóriában. Már a hazai felkészülés során is rengeteget fejlődtem és tanultam, de ami még fontosabb, hogy a kutatás és a kísérletezés még inkább a részemmé vált. Azóta is a V60 lett a kedvenc kávékészítési módom.

A tanulás pedig azóta sem áll meg: imádok új kávékat kóstolni, és ezt prezentálni másoknak, hogy ők is lássák, mennyi minden összpontosul egyetlen csészében. Épp ezért gondolom, hogy a számomra legalkalmasabb munkát találtam meg – megmutatni a vendégeknek, partnereknek, hogy mennyire sokféle tud lenni a kávé.

A partneri kapcsolatok alapja, szerintem, a szimpátia és a bizalom. Ha ezek megvannak, akkor már mindent lehet, a fenntartáshoz pedig esszenciális a rugalmasság, a folyamatos együtt fejlődés és a megoldó attitűd.

Mindezek összességével egy olyan kooperáció jöhet létre, ami nemcsak üzleti, de szakmai és baráti alapú is, hiszen céljaink közösek.

Ónodi-Gál Vivien – beszerzés, marketing

Korábban idegenvezetőnek készültem, amíg a kávé keresztül nem húzta a számításaimat. Merthogy van valami közös a korábbi törekvéseimben és a kávéban: ugyanúgy történetekkel foglalkozom és adom át őket, mint ahogy előtte készültem, csak sokkal specifikusabban.

Úgy gondolom, a kávéban a csoda nem is igazán a pörkölőben történik, itt már feladatunk, hogy a legjobb tudásunk szerint a kávét annak legtökéletesebb formájában adjuk tovább, szinten tartva azt a minőséget, melyet a farmokon végzett munkának köszönhet. Számomra ez egy olyan egyelőre elérhetetlen és megfoghatatlan tudásfelhő, amihez a lehetőségekhez mérten szeretnék közel kerülni – épp ezért sokat foglalkoztam a zöldkávé tulajdonságaival, variánsokkal, a farmon végzett munkák tanulmányozásával. Nem is annyira a végeredmény elképesztő benne, hanem a folyamat összehangoltsága, összetettsége.

A kóstolás egy nagyon nehéz, de tanulható folyamat, ahol nagyon fontos a folyamatos gyakorlás. A kávé objektív értékelése ettől még természetesen egy nagyon nehéz, szinte lehetetlen feladat.Épp ezért fontos, hogy új kávé választásánál összehangoltan álljunk ott. Leginkább azokat a tételeket keressük, amik nemcsak, hogy kiegyensúlyozottak és attribútumaikban megfelelőek, de számunkra egyfajta wow érzést nyújtanak. Ez persze nem egy rövid kutatás, sokszor tizen-, huszon-, sőt akár harmincvalahány különböző tételt is lekóstolunk, mire megtaláljuk a megfelelőt.

Az izgalmas része pedig csak ezután kezdődik: a kávé mögött rejlő történet, a terület sajátosságainak, egyediségének megismerése, az ízösszetevők megértése. Ilyenkor a kávé egy igazán egyedi profilt kap, szinte mintha már ő is csapat tagja lenne. Hiszek benne, hogy ez az egyediség megkapó és értékes is egyben.

A termékek most már kell, hogy valamilyen értéktöbblettel rendelkezzenek, nem elég csupán a termék maga. A vállalatorientált marketing és a tömegtermelés kezd megszokottá válni: a szokásos marketingfogások egyre kiszámíthatóbbak, a sablonszövegek is felismerhetőek – így igény teremtődik az egyedire.

Rólunk mondtátok